joi, 5 decembrie 2013

UNIREA DE LA ALBA IULIA - O PERSPECTIVĂ ACTUALĂ

 Cuvantarea Domnului Prof. univ. dr. Doru Radoslav, rostita in 30 Nov. 2013 la Alba Iulia, in Sala Marii Uniri 1 Decembrie 1918, cu ocazia Simpozionului  " MONARHIA UNESTE ROMANIA LA ALBA IULIA " ,organizat de Alianta Nationala Pentru Restaurarea Monarhiei Filiala Alba Iulia  :

  "Convingerea pe care o avem toţi despre actualitatea Unirii de la Alba Iulia nu suporta prea multe discuţii în condiţiile de azi când ne aflăm într-o febrilitate fără precedent în a ne păstra identitatea dar mai ales de a ne regăsi ca neam în termenii valorizării, ai realismului şi ai iubirii de sine.
   Actualitatea Marii Uniri de la Alba Iulia înseamnă în primul rând a vorbi azi despre acest eveniment, sau cum ar trebui să vorbim acum despre Alba Iulia şi în sfârşit în ce mod prezentul poate fi asociat momentul de la 1 Decembrie 1918. În acest sens mă prevalez de o strălucită medidaţie pe care istoricul francez Pierre Chaunu a dat-o prezentului sau mai exact ce înseamnă prezentul faţă de istorie şi trecut, meditaţie cuprinsă în cartea sa intitulată „Memoria eternităţii” din 1885. El menţiona că pentru istoric care este un om al duratei şi prezentul este un moment al duratei, altfel spus prezentul este trecutul foarte apropiat. „Eu sunt tentat- spunea istoricul francez- de a aşeza prezentul într-o plajă referenţială pe o perioada de la 20, 50 sau 80 de ani perioadă pe care un om a trăit-o în limitele biologiei sale”. Deci prezentul este dimensiunea vieţii. „toată viaţa menţiona Pierre Chaunu-de aproape trei miliarde de ani a fost trăită la timpul prezent sau în prezent.
  Prezentul nu este doar o chestiune de cronologie ci şi de intensitate a trăirii”.
  Din această perspectivă momentul unirii de la Alba Iulia poate fi socotit că a fost trăit cu intensitate şi retrăit cu aceeaşi intensitate de-a lungul timpului. El a fost un adevărat leitmotiv, o repetiţie, a aliteraţie timp de peste 90 de ani în propria noastră memorie, deci implicit şi în succesiunea prezentului sau succesiunea de prezenturi ca şi consistenţă a trecutului care s-au convertit în cele din urmă în istorie. Actualitatea Unirii de la Alba Iulia poate fi analizată astăzi prin două tipuri de discurs, distincte în aparenţă, dar convergente în multe cazuri si anume: în cazul discursului istoriografic şi în zona discursului politic.
  Istoriografia românească de după 1989, aşa cum era şi firesc în majoritatea ei a trăit momente de reaşezare, de restructurare şi de regrupare atât prin tematica abordată cât şi în planul metodologiei de reconstituire şi analiză a trecutului. Sedusă de noi teritorii de cercetare şi marcată de obsesia unor teme care înainte de 1989 au făcut parte din „silva prohibita” şi-a abandonat temele tradiţionale în care actul unirii deţinea un loc important şi care acum a intrat într-un cont de umbră. Cu toate acestea stimulată de curiozităţile fireşti faţă de opreliştile impuse de trecutul comunist s-a aplecat totuşi asupra unor aspecte legate de acest eveniment care a constituit unul din miturile istoriei noastre timp de aproape un secol, precum personalitatea politică a lui Iuliu Maniu (I. Scurtu „Iuliu Maniu. Activitatea politică”, Bucureşti, 1995) sau asupra unor teme de istorie militară din preajma anul 1919 teme interzise în comunism (I. Ţepelea „Armată română în 1919”, 1997), s-au restituiri locale privind anul 1918 cu sondarea complexă a documentelor şi a surselor reconstitutive. Oricum istoriografiei româneşti de astăzi i se poate reproşa o anumită inconsecvenţă privind cercetarea anului 1918, inconsecvenţă argumentată încă odată de faptul că ea s-a mobilizat intens înainte de 1989, la comanda festivismului politic comunist şi a produs o adevărată inflaţiei editorială în istoriografie asociată aniversărilor. Ea trebuie astăzi să-şi elimine propriile complexe sau complexele induse de politica oficială comunistă şi să-şi adjudece o direcţie de cercetare constantă privind anul 1918. Acest lucru se poate realiza prin asumarea unei metodologii moderne şi a unei interpretări salubrizate peste tot de amestecul tezismului comunist.
   Dintr-o altă perspectivă istoriografia trebuie să-şi proiecteze câteva priorităţi în planul tematicii privind anul 1918 şi anume:
- analiza actelor programatice ale Marii Uniri plasate în contextul ideilor politice europene din epocă şi apoi în plan regional, prin abordări comparate cu acte similare din spaţiul central european;
- să urmărească modul în care actele Marii Uniri au fost aplicate în edificiul naţional şi statal interbelic;
- la intersecţia dintre istorie, sociologie şi metodologia dedicată studiului elitelor politice, să stabilească locul şi rolul generaţiei politice a Marii Uniri în viaţa politică şi de stat românească interbelică. Mai ales să ilustreze cum o generaţie de ţărani fruntaşi ai satelor, de preoţi, notari şi învăţători alături de alţi intelectuali au gestionat ţara de la Primărie până la Guvern în plan administrativ, politic, cultural, economic. În acelaşi context trebuie abordat modul în care elita politică românească generată de Marea Unire a ştiut sau a reuşit să gestioneze România în chip european;
- să ilustreze modul în care ideile politice ale Marii Uniri se regăsesc în panorama politică şi doctrinară din perioada interbelică: liberalism, naţional ţărănism, social democraţie, legionarism;
- să analizeze raportul central-regional din realitatea românească şi să se determine particularismele şi evoluţiile vieţii politice, economice, sociale care au compus statul naţional unitar român.
A doua direcţie de abordare în ceea ce priveşte realitatea Unirii din 1918 poate fi legată de discursul politc comntemporan de după 1989. Raportat la discursul istioriografic, discursul politic se află într-o ipostază de complemetaritate sau chiar mai mult de convergenţă, întrucât mitul istoric se asociază unui mit politic aflându-se de foarte multe ori într-un raport de susţinere reciprocă. Există de altfel o alternanţă în deţinerea poziţiilor prioritare în ceea ce priveşte transgresiunea miturilor politice şi istorice.
  Unirea de la Alba Iulia ca purtătoare a unui mesaj naţional, de renaştere naţională s-a relevat în opinia şi mentalitatea colectivă ca un moment emblematic care a stat sub semnul unei sintagme şi anume „Deşteaptă-te române” şi care a indus o semantică fără echivoc, adică o mobilizare în planul conştiinţei sau a unei atitudini eliberatoare, descătuşate. Revoluţia din decembrie 1989 a stat şi ea sub semnul acestei embleme, care conota deopotrivă o eliberare atât în plan social cât şi politic, precum şi o regăsire a identităţii etnice, a mândriei naţionale. Deci, actualitatea momentului 1918 o putem sesiza în discursul politic sau în atitudinea politică din zilele revoluţiei, precum şi în perioada imediat următoare. Nu întâmplător sintagma redeşteptării naţionale, ca prelungire a mesajului Unirii de la Alba Iulia, devine imnul naţional a României post-decembriste.
   În acelaşi mecanism al transferului unui mit istoric în mit politic se înscrie şi transformarea zilei de 1 Decembrie 1918 în ziua naţională a României. Acest moment poate constitui, de fapt, capitalizarea de către discursul politic oficial reprezentat de FSN a unei solidarităţi de tip politic şi naţional informale, petrecute în zilele revoluţiei şi care a încorporat peste timp entuziasmul popular de la Alba Iulia. Nu trebuie uitat că acest demers de a instituţionaliza ziua Marii Uniri ca sărbătoare naţională a exprimat în arrière-plan, tendinţa discursului politic al FSN de a neutraliza presiunea venită dinspre opoziţie şi dinspre revoluţionarii din Timişoara de a impune ca zi naţională ziua declanşării Revoluţiei din decembrie.
  Pe de altă parte, în contextul anilor 1990-1991, de puternică contestare a puterii instalate în decembrie 1989, ziua de 1 Decembrie, ca sărbătoare naţională, a avut rolul nemărturisit însă, de a legitima prin istorie o putere asupra căreia planau o serie de bănuieli concentrate în jurul ideii de conspiraţie şi lovitură de stat.
Unirea de la Alba Iulia a reverberat şi în discursul politic al fostei opoziţiei constituite din partidele istorice: PNŢCD, PNL ŞI PSD. Apelul la Alba Iulia a fost în primul rând un numitor comun sau un criteriu de agregare al spectrului politic reprezentat de opoziţie. Acest apel a însemnat, de asemenea, recursul la tradiţie în faţa imposturii reprezentate de FSN, recursul la un moment exponenţial din istoria noastră care a articulat democratismul, parlamentarismul şi constituţionalismul românesc interbelic. Acest apel a semnificat şi o redobândirea unei conştiinţe istorice privită ca o garanţie a construcţiei democratice a României post-decembristă. Dobândirea conştiinţei istorice trebuie să producă nemijlocit o dobândire a conştiinţei şi atitudinii specifice exerciţiului democratic.
   Recursul la tradiţia politică în cazul României post-revoluţionare, care este un caz unic în Europa post-comunistă prin reînfinţarea partidelor istorice, nu a însemnat o întoarcere, o decădere din modernitate- aşa cum acest lucru a fost privit atunci de I. Iliescu şi P. Roman, ci trebuie privit, în primul rând, ca o anulare sau eradicare a sincopei reprezentate de comunism, vis-a-vis de o viaţă politică democratică.
   Nu este mai puţin adevărat că recursul la tradiţie şi, implicit, la mesajul Unirii de la Alba Iulia a avut în discursul politic al opoziţiei de până în 1996 şi conotaţiile unei legitimităţi prin apariţia pe scena politică a partidelor istorice, indiscutabil beneficiare ale testamentului politic al elitei politice româneşti, exterminată în închisorile comuniste. Acest aspect a adus deopotrivă în capitalul politic al acestor partide valenţe morale irecuzabile care pot fi exprimate prin sintagma latină „in spe prisci honoris”.
   Reacţia violentă a puterii la acest capital politic şi moral al partidelor istorice s-a putut observa la Adunarea de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1990 când luările de cuvânt ale liderilor opoziţiei au fost puternic boicotate de o mulţime sau agenţi electorali, toxici, abil şi perfect manipulaţi prin intermediul „Vetrei Româneşti” de preşedintele şi primul Ministru de atunci. UDMR-ul a dorit să se asocieze acestei aniversări, dar datorită agresivităţii manipulate s-a ratat şansa de soluţionare parţială a insolubilului adică maghiarii şi Unirea de la 1 Decembrie 1918.
   În discursul politic al opoziţiei se impun totuşi câteva disocieri sau particularităţi privind apelul la Unirea de la Alba Iulia. El apare mai pregnant şi mai articulat în mesajul politic al PNŢCD-ului. Continuator al PNŢ-ului interbelic şi în aceeaşi linie directă a PNR-ului din Transilvania, artizanul Marii Uniri, Alba Iulia este invocată dincolo de această genealogie politică venerabilă şi ca un argument în strategia politică naţional-ţărănistă de a contracara partide care promovau un fundamentalism naţional precum PUNR şi PRM. Aceasta în măsura în care PNŢCD, ca purtător al mesajului unităţii naţionale, s-a simţit asediat de aceste partide care se plasau într-o continuitate a naţionalismului comunist, acesta mai ales în zona Transilvaniei ultrasensibilizată de o experienţă istorică tragică în planul unităţii şi integrării naţionale. PNŢCD-ul în condiţiile unei opoziţii unite care încorpora şi UDMR-ul invocă deasemenea actele programatice de la Alba Iulia, privind garantarea drepturilor minorităţilor şi încercând prin aceasta să contracareze reproşurile venite dinspre partidele fundamentaliste (PUNR., PRM, sau alte asociaţii politico-culturale maghiare şi române). Aici credem că trebuie căutat şi conceptul de patriotism luminat inclus în doctrina creştin democrată a PNŢCD-ului, concept care se inspiră din cuvintele cheie rostite de Iuliu Maniu la Alba Iuila „din asupriţi nu dorim să devenim asupritori”, astfel încât în spiritul de la Alba Iulia, identitatea etnică şi naţional statală trebuie să coabiteze cu toleranţa creştină şi spiritul democratic în ceea ce priveşte minoritatea sau minorităţile.
  Pornind de la excesul plin de impostură privind asumarea sau confiscarea doctrinei creştin democrate de către un fost partid socialist precum PDL-ul şi în acelaşi repertoriu doctrinar al PNŢCD-ului, trebuie proiectată şi dimensiunea creştină inspirată de acelaşi moment de la Albai Iulia. Atunci la 1 Decembrie 1918 la Alba Iulia s-a perceput că dincolo de justiţia istorică s-a întâmplat şi o justiţie divină astfel încât timpul istoric respectiv a fost dublat de vremea dreptăţii de inspiraţie divină. Tocmai de aceea de foarte multe ori în credenţionalele şi în actele aferente unirii se face referire la o justiţie inspirată de „Dumnezeul popoarelor”.
  Dimensiunea moral creştină a fost elaborată atât în doctrina PNŢ-ului cât şi a PNŢCD-ului în mod echilibrat, temperat fără să se ajungă la o clericalizare a discursului politic aşa cum sesizăm astăzi de foarte multe ori, la momentele de festivitate sau adunări politice puse impenitent sub prapori şi arhierei. Dimensiunea moral creştină a fost formulată în termeni fireşti şi cu o detaşare specifică marilor bărbaţi politici aşa cum a fost cazul atât la Iuliu Maniu cât şi la Corneliu Coposu. Cel dintâi, Iuliu Maniu a înţeles acest lucru dinspre exemplaritatea omului politic care a fost, şi de ce să nu recunoaştem, dinspre educaţia sa dinspre Colegiul Reformat de la Zalău care i-a indus în propria concepţie politică şi în filosofia de viaţă „toleranţa şi universalismul” (aspect relevat şi răspicat într-unul din discursurile sale din 1940 cu prilejul răpirii Ardealului de Nord de către Ungaria). În discursul politic al lui Corneliu Coposu se recunoaşte aceeaşi detaşare şi limpiditate şi în care dimensiunea creştină nu a fost exhibată deşănţat sau enunţată ca o obsesie pernicioasă.
Asumarea moralei creştine în doctrina a PNŢCD, reprezintă în egală măsură, reflexul unui program de asanare morală a societăţii româneşti ieşită de curând din epoca comunismului ateu, aceasta înscriindu-se de altfel în datele unei pedagogii sociale, politice şi morale atât de necesare astăzi. Conceptul de morală creştină etalat de PNŢCD după 1990 îşi are originea în gândirea politică a lui Iului Maniu care începând din 1933 a lansat în zona discursului politic acest concept pentru ca mai apoi în 1939 să-l cristalizeze plasându-l în imediata apropiere a naţionalismului luminat şi al constituţionalismului.
   Lecţia de la Alba Iulia s-a repercutat şi în alte segmente doctrinare ale aceluiaşi partid. Principiul autodeterminării care a guvernat actul politic de la Alba Iulia, consacrat ca principiu de drept internaţional a fost dublat de conceptul de „solidaritate socială” (Să nu uităm că PNŢ-ul era un partid de centru stânga). Acest concept a fost formulat de Iuliu Maniu în 1926 în momentul fuziunii dintre Partidul Ţărănesc şi PRM şi mai apoi în 1928 cu prilejul constiutirii primului guvern naţional-ţărănist care aşa cum arăta Iuliu Maniu deschidea în viaţa politică a României „era guvernelor de opinie publică”. Principiul autodeterminării formulat la Alba Iulia şi care a mobilizat un tip de solidaritate socială şi naţională se regăseşte astăzi în conceptul de subsidiaritate al democraţiei creştine româneşti în varianta PNŢCD, principiu aflat în acord cu platforma politică a creştin-democraţiei europene şi universale. Acest principiu reglează raporturile dintre stat, naţiune (privită aşa cum arăta Rafael Caldera ca un corp social agregat de voinţa naţională) şi individ, prin mecanismele complementarităţii, al diseminării echilibrate a autorităţii între componentele acestui raport. Autodeterminarea transferată în planul autogestiunii ca mijloc de descentralizare a deciziei se plasează astăzi în urgenţele instituirii unei administraţii democratice şi eficiente.
   Ideea solidarităţii sociale cenzurează naţionalismul agresiv şi exclusivist promovând un naţionalism sau patriotism luminat extras de la Lectia politică de la Alba Iulia.
   O altă temă destul de marginalizată înainte de 1989, dar şi după 1990 a fost tema regală sau semnificaţia regală de la 1 Decembrie 1918. Iuliu Maniu în „Memorandul românilor” din Transilvania din 15 decembrie 1958 adresat lui Carol al II-lea la 20 de ani de la Marea Unire, analizează din perspectiva atât a realităţii actului de la 1 Decembrie 1918 cât şi al simbolisticii sale, poziţia şi rolul regalităţii în acest eveniment epocal fondator ctitorial. Astfel I. Maniu afirma: „Consiliul Dirigent ales în ziua de 2 Decembrie 1918 de Marele Sfat Naţional, emanaţia adunării de la Alba Iulia a depus jurământul de fidelitate pentru Regele Ferdinand ca un prim semn de încorporare în noua ţară”. În al doilea rând Iuliu Maniu insistă asupra faptului că prin actul de la 1 Decembrie s-a reîntărit „Pactul fundamental dintre Coroană şi Naţiune”. Este vorba de un proces de mare profunzime şi de o semnificaţie specială, de construire a corpului mistic al Regalităţii (distribuit între suveran şi popor) de instituirea unei relaţii organice între Rege şi supuşi. Marile experienţe istorice actul Independenţei şi apoi actul Unirii, declanşează un astfel de proces. Corpul mistic al uniunii definitive dintre rege şi popor se naşte din depăşirea prin jertfă colectivă şi prin voinţă regală, a momentelor dramatice şi decisive din istoria unui popor. Jertfa de sine sau „uitătorul de sine”cum îl numea Regina Maria pe Regele Ferdinand în Jurnalul său în noiembrie 1918, presupunea amplasarea regelui în fruntea voinţei colective de unitate naţională. În ianuarie 1915 Regele Ferdinand îi scria Împăratului Wilhelm al Germaniei că „în pofida sentimetelor lui de simpatie personală era înainte de toate una cu poporul său care cerea desrobirea românilor de sub dominaţia ungară”.
   În acelaşi Memorandum Iuliu Maniu susţinea în faţa Regelui autocrat Carol al II-lea că România care trebuie să fie o Românie regală în datele constituţionalismului şi nu a dictaturii, este în realitate o Românie de partide: „România e făcută de partide. Nu degeaba stau pe Bulevardele capitalei statuile lui I.C. Brătianu, M. Kogălniceanu, C. A. Rosetti, L. Catargi, Take Ionescu şi alţii. Ele înveşnicesc în bronzuri istoria României moderne. Este adevărat că dintre statuile marilor colaboratori ai Regelui Carol I mai lipseşte una, a Sa (statuia acestui Rege a fost ridicată în 1939) lipseşte şi cea a Regelui Ferdinand, dar aceasta cade pe alte considerente. Ce reiese din lecţia aceasta a statuilor? Că Marele Rege Întemeietor gândea întotdeauna regal, naţional. Mult prea sus şi prea mare.... ”
  Fidelitatea faţă de rege a fost una dintre ideile-forţă, care a consacrat real şi simbolic sensul regal al Marii Uniri. Exemplaritatea acestei fidelităţi, Iuliu Maniu o identifică în particularităţile spiritului ardelean şi banăţean din societatea românească: „Între pietrele nestemate care împodobesc coroana Maiestăţii Voastre, nu e nici una care să lucească mai viu ca Ardealul şi Banatul prin devotament pentru unitatea statului naţional român şi pentru monarhie, dar nu este nici una care să ceară cu atâta hotărâre să i se respecte drepturile democratice şi tradiţiile de libertate”. Este una dintre cele mai strălucite şi exemplare analize făcute vreodată în proximitatea raportului dintre centralism şi regionalism între naţionalismul luminat şi democraţie. Resorturile unităţii ţin de democraţie şi de gestiunea înaltă a particularismelor regionale care se află însă într-o indestructibilă unitate reprezentată de fidelitatea faţă de rege şi stat. Esenţa mistică şi tainică a acestei unităţi este reprezentată de corpul comun dintre rege şi popor a cărui liant este fidelitatea şi dinasticismul pe de o parte şi grija înaltă, suverană faţă de supuşi, pe de altă parte.
  În alte zone ale spectrului politic românesc contemporan, Unirea de la Alba Iulia şi prelungirea ei în democraţia românească interbelică a fost înţeleasă în mod diferit sau nu a fost înţeleasă deloc. PUNR-ul ca partid fundamentalist, apărut ca reacţie la partidul format pe criterii etnice al minorităţii maghiare, UDMR (dar şi la tema naţională a PNŢCD-ului) şi care la rândul lui, vădeşte de foarte multe ori un discurs cu aceleaşi note de fundamentalism, nu şi-a putut asocia în propria genealogie momentul de la Alba Iulia întrucât se înscria pe un culoar deja ocupat de partidele istorice. Într-o anumită perioadă a încercat dintr-un puseu de orgoliu facil să se înscrie în prelungirea PNR-ului fără sorţi de izbândă însă, după cum tot la nivelul unei căutări disperate a încercat să-şi capitalizeze o personalitate a PNR-ului din Transilvania şi anume a lui Alexandru Vaida Voievod. Tentativele au eşuat însă atât din lipsă de consistenţă doctrinară cât şi dinspre o agresivitate a discursului politic a liderilor săi a căror carismă şi abilitate nu depăşeau hotarele propriului lor pogon.
  Partidele care se revendică de la Revoluţia din decembrie 1989 precum FSN şi apoi PDSR şi PD nu şi-au asumat corect lecţia de la Alba Iulia, pentru că din start au refuzat tradiţia democraţiei româneşti interbelice, generate de actul Unirii de la Alba Iulia. Percepţia democratismului în interbelic în viziunea acestor partide a stat sub semnul criticii şi al contestaţiei, care a atins forme aberante mai ales în discursul politic maniheist al acestora din perioadele electorale şi nu numai, când au lansat spre imaginarul social clişee ce proclamau spaima de moşieri şi regalitate.
   Lecţia de la Alba Iulia nu a fost înţeleasă nici de anumite formaţiuni sau organizaţii politice partinice şi nepartinice constituite pe criteriile unei coterii intelectuale (GDS, PAC, etc) plină de snobism şi elitism. Ele au încercat să substituie realităţile unei democraţii trandiţionale româneşti inspirate de 1 Decembrie 1918 şi reactualizate de partidele istorice, prin promovarea necesităţii constituirii unei societăţi civile, prin fetişizarea acesteia socotită ca un pas intermediar, ca o perioadă de purgatoriu spre democraţia reală. Democraţia în condiţiile contemporane nu poate fi determinată de momentul pasajului sau de o perioadă a pasajului, democraţia fiind aceeaşi peste tot cu aceleaşi valenţe fie că vorbim de SUA de Gabon sau de România. Se pare că astfel de organizări politice sau grupuri de reflecţie politică sau de dialog social au fost după părerea mea, inspirate de o stângă intelectuală de o factură neocomunistă occidentală care după defecţiunea comunismului se afla într-o criză de identitate sau în căutarea obiectului muncii şi care s-a repliat sub spectrul catehismului societăţii civile care trebuie construită în ţările excomuniste ca fază intermediară spre democraţie. Oricum alternativa la putere în urma alegerilor din 1996 au anulat toate aceste producţii intelectualiste şi de cenaclu.
  Unirea de la Alba Iulia rămâne aşadar o lecţie, un mit istoric şi politic şi dincolo de acestea ea este o realitate istorică, iar în plan individual i-a oferit un cec la purtător pentru fiecare dintre noi şi depinde cum îl chivernisim."

                                                                                                             Prof.univ.dr. Doru Radosav

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu